Saturday, May 19, 2012

Rosmah (Bahagian 4)

Syukor berjaya melanjutkan pelajaran ke salah sebuah universiti tempatan. Maka tinggalah Rosmah meneruskan kehidupan tanpanya. Di minggu pertama lagi setelah Syukor ke menara gading Rosmah terasa kesunyian. Semenjak kecil mereka tidak pernah berpisah. Barulah Rosmah mengerti erti kesepian dalam sebuah kehidupan. Semua yang dibuat dirasakan tidak kena. Terasa ada kekosongan dijiwanya yang perlu diisi. Namun siapakah yang akan mengisinya dikala ini.

Kisah-kisah lama bersama Syukor sentiasa segar dalam ingatanya. Seolah-olah ianya berlaku baru semalam. Bila ia ke sungai terbayang-bayang lagi akan kesungguhan Syukor mengejarnya dalam keadaan bogel dan akhirnya mereka rebah di atas pasir. Seterusnya menikmati permainan paling menyeronokan di dunia ini. Rosmah ingin menikmatinya lagi. Tapi dengan siapa kalau bukan dengan Syukor.


Namun kesepian Rosmah sebenarnya tidak lama. Ada sepasang mata yang sentiasa memerhatikan bukan sahaja raut wajahnya yang menawan. Malah bentuk badan Rosmah menjadi perhatianya. Badan Rosmah tidak seperti tahun lepas semasa di tingkatan 4. Mungkin akibat aktiviti yang dilakukan bersama Syukor menambah subur tubuhnya.


Kekerapan jari jemari Syukor singgah di gunung kecilnya menyebabkan gunung tersebut kian membesar dan meninggi menungkat baju dipakai. Punggungnya yang pejal akibat ramasan kuat dan hentakan senjata Syukor yang kian mantap menyelerakan sesiapa sahaja yang memandangnya. Disebalik itu semua Rosmah bernasib baik bila setiap kali Syukor menabur benih-benih hujan di rahimnya tidak membuahkan hasil.


Ada masanya Rosmah terfikir juga samada dia mandul atau tidak. Kalau dihitung tentu ada kebenaran bila dia hanya mempunyai seorang abang dan adik. Sedangkan kawan-kawan yang lain ada adik beradik sampai 10 orang. Tapi dia merasa dirinya bertuah dengan keadaan sekarang. Kalaulah setiap benih yang disemai Syukor menjadi sudah tentu dia kini tidak bersekolah lagi. Itu belum lagi dengan pandangan kawan-kawan, guru dan masyarakat. Pasti dia mengalami aib yang amat sangat.


Kesepian Rosmah tidak lama. Mata cikgu Ramli sentiasa mengawasi tumbesaran anak muridnya terutama Rosmah. Tubuh badan Rosmah yang naik secara mendadak menarik perhatianya. Perasaannya mula berbunga untuk meraih tubuh bergetah Rosmah. Dari renungan dan pandangan Cikgu Ramli yang sentiasa ke arah tubuhnya membuatkan Rosmah rasa tak selesa. Namun di hatinya berkata tentu Cikgu Ramli minat terhadapnya sepertimana lelaki lain. Maka Rosmah membiarkan saja mata nakal Cikgu Ramli yang sentiasa mencuri pandang ke tubuhnya. Ada masanya sengaja Rosmah membongkokan tubuhnya agar Cikgu Ramli lebih geram lagi. Tapi sebagai seorang wanita sudah tentu bukan dia yang memulakan.


Suatu hari Cikgu Ramli mengeluh kerana di rumahnya keputusan bekalan air. Apa lagi murid-muridnya mencadangkan Cikgu Ramli mandi bersama mereka petang itu di sungai. Cikgu Ramli bersetuju bila tahu tempat mandian mereka adalah tidak jauh dari rumah Rosmah. Rosmah juga turut gembira kerana Cikgu Ramli sudi mandi bersama mereka.


Sepertimana yang dijanjikan Cikgu Ramli bersama dengan beberapa murid lelaki telah sampai untuk mandi. Rosmah yang sejak balik dari sekolah tidak sabar-sabar menunggu turut sama. Seperti biasa mereka berenang menuju kawasan bawah pokok yang airnya agak dalam dan sejuk. Tidak lama selepas mereka berenang dan menyelam ada di antara anak muridnya mencadangkan suatu permainan.


Mereka bersetuju untuk bermain galah panjang di dalam air. Selepas di bahagi dua kumpulan mereka pun memulakan permainan. Kebetulan kumpulan Cikgu Ramli akan menentang kumpulan Rosmah. Semasa Rosmah cuba melepasi halangan Cikgu Ramli hati masing-masing berdebar-debar. Kerana Rosmah tahu cikgu Ramli pasti tidak akan melepaskan peluang untuk menangkapnya. Begitu juga Cikgu Ramli yang tahu Rosmah cekap berenang dan pasti dia gagal menghalang kemaraan Rosmah.


Pada peringkat permulaan Rosmah dapat melepaskan diri dengan mudah disebabkan kawanya ada membantu. Tetapi semasa dia berpatah balik untuk ke garisan penamat dia keseorangan. Maka mereka berdua asyik acah mengacah agar masing-masing tidak bertemu. Tumpuan Cikgu Ramli kini cuma pada Rosmah. Kawan-kawan Rosmah yang lain sudah lepas dari halangan Cikgu Ramli. Cikgu Ramli dapat melihat dengan jelas pangkal payudara Rosmah bila T'shirt yang dipakainya basah. Coli yang dipakai menampakan bentuk payudaranya.


Rosmah cuba melepaskan diri melalui sebelah kiri Cikgu Ramli tetapi gagal dan akhirnya Cikgu Ramli dapat menangkap Rosmah. Pinggang Rosmah dapat di raihnya dan dipeluknya. Mereka tenggelam seketika dan Cikgu Ramli dapat merasakan kelembutan tubuh Rosmah. Kerana Rosmah dan seorang kawanya gagal melepasi halangan maka giliran mereka pula menghalang kumpulan Cikgu Ramli. Cikgu Ramli yang pandai mengambil kesempatan sengaja berada lebih lama di hadapan Rosmah. Rosmah pasti ingin membalas dendam akibat gagal melepasi halangan Cikgu Ramli tadi.


Akhirnya badan Cikgu Ramli dapat di tariknya dan serentak dengan itu juga tangan Cikgu Ramli yang berada dalam air memeluk peha Rosmah hingga membuatkan Rosmah terkejut dengan tindakan Cikgu Ramli tapi sempat melemparkan senyuman malu. Hari itu hasrat Cikgu Ramli selama ini tertunai juga bila setiap kali Rosmah gagal melepasi halanganya pasti tangan nakalnya memegang lebih lama bahagian badan Rosmah yang dicapai.


Keesokan harinya semasa dalam kelas Cikgu Ramli dan Rosmah asyik bertukar-tukar pandangan dan sesekali bila mata bertemu mereka tersenyum. Anak-anak muridnya menyatakan keseronokan semasa mandi semalam dan mencadangkan mereka mandi lagi. Tapi cikgu Ramli menyatakan tidak dapat turut sama kerana ada urusan. Selepas waktu rehat Rosmah dipanggil Cikgu Ramli ke biliknya. Pada mulanya Rosmah tidak kisah kerana dia tak melakukan sebarang kesalahan. Tapi bila dia dapati beg sekolahnya ada di atas meja Rosmah terkejut kerana dia tak menyangka hari itu ada pemeriksaan mengejut. Selalunya beg murid lelaki sahaja yang diperiksa dan lebih terkejut lagi bila dia tengok Cikgu Ramli tersenyum.


Cikgu Ramli yang juga guru disiplin berdiri di belakang Rosmah setelah duduk. Dipegangnya bahu Rosmah sambil membongkokan badannya menghampiri pipi Rosmah. "Mana kamu dapat bukutu." Tanya Cikgu Ramli sambil mengeluarkan sebuah buku dari beg Rosmah yang bertajuk "MONA GERSANG". Rosmah terdiam kerana takut dan malu. Berkali-kali Cikgu Ramli bertanya namun dia tetap membisu.


"Baiklah saya tak mau tanya lagi dari mana buku ini datang. Tapi saya percaya kamu tentu sudah melakukan lebih dari ini." Kenyataan Cikgu Ramli membuatkan Rosmah lagi kecut.


"Kalau macamtu saya terpaksa bawa perkara ini kepengetahuan Pengetua dan ibubapa kamu."


"Maafkan saya Cikgu. Jangan bagi tahu ibu saya. Saya janji tak akan buat lagi." Rosmah merayu pada Cikgu Ramli agar perkara tersebut tidak dibesarkan. Kalau perkara ini dibawa ketengah bukan sahaja satu sekolah akan heboh malah satu kampung juga pasti tahu. Di mana Rosmah nak suruk muka dan pasti dia malu keluar rumah.


"Saya tak tahu nak buat apa dengan kamu ni. Kalau kes kamu di bawa ke atas sudah tentu kamu akan dibuang sekolah."

"Tolonglah Cikgu….Cikgu dendalah apa saja asal jangan bawa saya jumpa Pengetua.”
"Baik apa denda yang kamu sanggup buat."
"Saya sanggup kemas rumah Cikgu." Rosmah mencadangkan.”
"Kenapa kamu tak sanggup basuh jamban sekolah."
"Kalau dendanya di sekolah kawan-kawan saya akan tahu dan saya tetap malu juga."
"Lagi apa yang kamu sanggup buat."
"Kalau Cikgu sudi saya tolong masakan nasi Cikgu."
"Kalau macamtu lebih baik kamu jadi isteri saya."
"Tak maulah….." Rosmah tersenyum malu.
"Baiklah saya tak mahu kamu di denda di kawasan sekolah. Tapi saya belum fikirkan apa denda yang harus saya beri pada kamu."

"Kamu balik dulu ke rumah nanti saya beritahu denda apa yang patut saya jatuhkan ke atas kamu."


Rosmah rasa senang hati dengan penjelasan Cikgu Ramli. Dia mengucapkan terima kasih kerana Cikgu Ramli tak membawa perkara tersebut ke pengetahuan Pengetua. Cikgu Ramli menghantar Rosmah ke pintu dan sebelum keluar sempat juga Cikgu Ramli berpesan padanya agar dia datang ke kelas tambahan.


"Minggu ni mana ada kelas tambahan cikgu"


"Maaf cikgu lupa, kalau macam tu temankan cikgu mandi petang ni.. boleh"


Sebenarnya cikgu Ramli cuba mengambil kesempatan sewaktu kelas tambahan tapi dia terlupa yang kelas tambahan petang tersebut dibatalkan. Namun Cikgu Ramli cekap dalam merancang sesuatu. Rosmah kerana telah terhutang budi bersetuju dengan cadangan Cikgu Ramli.


Seperti yang dijanjikan mereka telah berada di sungai. Rosmah hanya berkemban manakala Cikgu Ramli dengan seluar pendeknya. Mereka tidak banyak bercakap dan lebih kepada gurau senda dan ketawa sambil menolak air ke arah muka masing-masing. Rosmah yang tidak dapat menahan tolakan air Cikgu Ramli memusingkan badanya dan melarikan diri dari lembaran air yang ditujukan. Cikgu Ramli terus mengekori dan bila sampai ditempat lebih cetek larian Rosmah kian laju dan kejaran Cikgu Ramli kian kencang.

Rosmah terus berlari menuju ke pokok di tepi sungai dan dalam masa yang sama Cikgu Ramli kian rapat mengejarnya. Dengan tidak semena-mena kaki Cikgu Ramli terpijak hujung kain Rosmah dan menyebabkan Rosmah terjatuh tersembam ke hadapan mencium pasir.

Kain Rosmah betul-betul berada di paras lutut dengan meninggalkan sebahagian besar tubuh montok Rosmah. Dalam keadaan meraba-raba Rosmah cuba menarik kain di kakinya untuk menutupi badanya secepat mungkin dari pandangan Cikgu Ramli. Cikgu Ramli seperti terpaku dengan keindahan tubuh anak muridnya terus membiarkan Rosmah menarik kainnya sendiri.


"Maafkan saya, saya tak sengaja tadi" Cikgu Ramli meminta maaf sambil membantu Rosmah bangun dan membetul kainya.


"Cikgu buat saya malu tadi…" jawab Rosmah setelah dia dapat melihat semula.


"Kamu tak perlu malu, sebab kamu merupakan anak murid saya yang paling cantik pernah saya jumpa. Saya bertuah jadi cikgu kamu dan lebih bertuah bila saya nampak kamu tadi….cantik…!!!" Cikgu Ramli terus mengusik dan Rosmah tersenyum malu sambil menumbuk dada Cikgu Ramli.


Sejak kejadian petang itu hubungan mereka kian rapat. Rosmah pula kalau tak ada kelas tambahan sering ke rumah Cikgu Ramli untuk membantu mengemas rumah. Manakala Cikgu Ramli dan rakan-rakan serumah denganya tidak kedekut dan sering menghulurkan wang saku setiap kali Rosmah datang.

No comments:

Post a Comment